Ruim een jaar geleden, op 25 april 2018, landde het nieuwe regeringsvliegtuig al voor het eerst op Nederlandse bodem. Sindsdien staat het vooral in Woensdrecht, waar het VIP-interieur is ingebouwd, dat plaats biedt aan 24 passagiers. Dat zou vergelijkbaar worden met het interieur van het vorige regeringstoestel, de PH-KBX, die 12 ruime VIP-plekken had, en 12 reguliere zitplaatsen voor de staf. In de afgelopen maanden werd de PH-GOV geregeld in de lucht gesignaleerd, waar het testvluchten boven Nederland en onder meer Duitsland heeft gemaakt. Het vliegtuig kost € 92,7 miljoen en het is nog altijd onduidelijk wanneer het kan worden ingezet.

Willem-Alexander mocht niet beslissen, wel meedenken
Volgens de toenmalig minister had de Koning geen rol in het besluit over het type toestel. Het is dan ook puur toeval dat de Koning voor zijn bijbaan – of liever gezegd hobby – bij KLM was omgeschoold naar copiloot voor een Boeing 737. Net als het nieuwe regeringsvliegtuig. “In de oriënterende fase van het traject ter vervanging van het regeringsvliegtuig is uiteraard wel gesproken met de toekomstige gebruikers, waaronder het Koninklijk Huis, om een goed beeld te krijgen van de functionele eisen die dienden te worden meegewogen bij de aanschaf van een ander toestel,” meldde zij de Kamer. Een grote wens was om het hele Koninkrijk met het vliegtuig te kunnen bereiken, zonder tussentijds te moeten tanken. Dat was eerder niet mogelijk.

Niet meer leeg vliegen
Bij het staatsbezoek aan Australië en Nieuw-Zeeland ontstond commotie vanwege het toenmalig regeringsvliegtuig, dat gebruikt werd voor de vluchten van Perth naar Canberra en Sydney. Het was namelijk leeg heen en weer gevlogen, terwijl Willem-Alexander en Máxima een lijnvlucht gebruikten. Vanwege de beperkte afstand die mogelijk was met deze Fokker, waren meerdere tussenstops noodzakelijk. En dat terwijl de Australische regering een vliegtuig ter beschikking had gesteld aan het Koningspaar voor de vluchten in hun land. “De verwachting is dat door het grotere bereik van het nieuwe vliegtuig het leeg vliegen naar een bestemming in combinatie met gebruik van lijndiensten niet of nauwelijks meer aan de orde zal zijn,” zei de verantwoordelijk minister toen in de Kamer vragen werden gesteld over het nieuwe vliegtuig.