Voor de koninklijke zomervakantie waren zeker 11 vluchten nodig, waarvan 10 met de fonkelnieuwe PH-GOV, weet regeringsvliegtuigdeskundige Menno Swart. Hij rekende uit dat er 23.332 vliegkilometers werden gemaakt voor het Koningspaar en hij raamt de kosten daarvoor op zo’n 300.000 euro. “Het leuke is dat Willem-Alexander de primeur kreeg, want de vlucht naar Athene was de eerste officiële vlucht met het regeringsvliegtuig,” aldus Swart. Daarna werd het vliegtuig leeg teruggevlogen naar Schiphol, zodat ministers en staatssecretarissen ook gebruik konden maken van het nieuwe staatsvliegtuig. Voor de uitvaart van zijn peetvader moest het regeringsvliegtuig opnieuw naar Griekenland, zo’n 2,5 uur vliegen vanaf Schiphol, toen naar Hamburg, de Koning terugbrengen naar Griekenland, terug naar standplaats Schiphol. Die inzet van tien uur schat de deskundige op een slordige 100.000 euro. “De Koning heeft er recht op om het regeringsvliegtuig te gebruiken en heeft er optimaal gebruik van gemaakt tijdens de vakantie,” zegt Swart. Al vlogen Willem-Alexander en Máxima niet met het regeringsvliegtuig naar Nederland voor de uitvaart van Christina. “Ik ga ervan uit dat ze een privévliegtuig hebben ingehuurd,” zegt Swart. Terug naar Griekenland gingen ze dezelfde dag wel weer met de PH-GOV.

Aan het werk

Zaterdag hebben koning Willem-Alexander en koningin Máxima hun eerste werkafspraak, wanneer ze in Terneuzen worden verwacht voor de herdenking van de Slag om de Schelde. Hun Belgische collega’s Filip en Mathilde zullen daar ook bij zijn. Voor de dochters is er nog een vrij weekend. Amalia en Alexia keren maandag terug naar het Haagse Gymnasium Sorghvliet. De jongste telg, prinses Ariane, beleeft maandag haar allereerste dag op diezelfde middelbare school. Al hoeft ze alleen maar haar boeken op te halen. De koninklijke agenda is middag leeg, dus Willem-Alexander en Máxima kunnen haar helpen met boeken kaften!