Voor haar werk bij de VN, om mensen – eenvoudiger – toegang te geven tot financiële diensten, zoals een bankrekening of verzekeringen, duiken er steeds meer gevaren op. Dat vertelde de Koningin woensdag in Singapore, waar ze speechte op Fintech. “Deze nieuwe risico’s omvatten cyberaanvallen, privacyschendingen, dominerende megaplatforms en discriminatie die door algoritmes kunnen ontstaan,” zei Máxima op het toneel. Zo wist ze dat vorig jaar in India 13,5 miljoen dollar was gestolen door cyberhackers, die inbraken op de server van Cosmo Bank een zo persoonlijke informatie van klanten konden stelen.

Een ander probleem is volgens Máxima discriminatie: systemen die vrouwen een lager limiet op creditcards geven bijvoorbeeld. Of een organisatie die de punctualiteit in spelling gebruikt als scoremodel voor intelligentie: “spelfouten zijn niet per se een indicatie of iemand de rekeningen kan betalen.”

Máxima komt ook met suggesties. “Om met dit alles te dealen, moeten we onze kennis delen tussen de verschillende landen. We kunnen leren van Mexico, waar een interoperable payments system is ontwikkeld, of van Peru, dat een digitaal ID-systeem heeft. Organisaties als de BIS (Bank for International Settlements, red.), Gates Foundation, MAS (Indiase financiële dienstverlener, red.) en de Wereldbank Groep kan het delen van kennis faciliteren tussen centrale banken, voor het wereldwijde welzijn.”

Tot slot riep Koningin Máxima aan iedereen op om de grote impact die de aanwezigen hebben op financiële inclusiviteit te gebruiken en zo samen te werken aan nieuwe producten en standaarden “om inclusiviteit te versnellen en het leven van mensen te verbeteren. Onthoud dat. 1,7 miljard mensen hebben verminderde toegang, maar eer zijn er veel meer voor wie we hun financiële gezondheid kunnen verbeteren, zo dat ze hun veerkracht kunnen vergroten.”