Het was een uit de hand gelopen actie: fans startten een digitale babyshower voor de kleine spruit van het Hertogelijk Paar. Onder de hashtag #GlobalSussexBabyShower werd massaal gestort op rekeningnummers van de doelen die Harry en Meghan in hun werkzaamheden ondersteunen. De organisaties én het paleis waren verrast. Het paar besloot die geste gevolg te geven en vroeg daarop om vooral geen cadeaus te sturen voor hun kindje, maar te storten voor anderen. “Of het nu vijf dollar of duizend pond was, het aanbod om vrijwilliger te worden of de boodschap te verspreiden, jullie hebben je bijdrage geleverd. En namens de Hertog en Hertogin (en Baby Sussex) bedanken we je hartelijk,” klinkt het op Instagram.
DIRECT AANSPREKEN
De stijl van het bericht is opvallend. Zelden is de communicatie vanuit de Britse koninklijke woordvoering zo direct geweest, waarbij de lezer persoonlijk wordt aangesproken én bedankt. Daarnaast spreken ze over ponden én dollars, verwijzend naar Meghan’s Amerikaanse achtergrond en naar het wereldtoneel waarop Harry en Meghan zich begeven, naast het Britse.
JULLIE MAKEN VERSCHIL
“Hunne Koninklijke Hoogheden wilden dat jullie zouden weten wat voor impact jullie bijdrage heeft, het directe effect van je donatie, energie en hulp. JULLIE kozen ervoor om deel te zijn van dit collectief, en jullie hebben een echt verschil gemaakt,” staat in het bericht. Ook laten ze zien wat de doelen kunnen realiseren. Zo kan Lunchbox Fund minstens 100.000 voedzame warme maaltijden aan kinderen in Zuid-Afrika geven. En ook Little Village kreeg een grote boost door donaties uit de hele wereld, van de Arabische Emiraten, Hong Kong tot aan de Verenigde Staten. “Jullie hebben dit gedaan. Thank you.” Naar verwachting zal er nog veel meer geld ingezameld worden, zeker wanneer Baby Sussex later deze maand wordt geboren.
Reageer